Skip to main content

Door Ruud Hendrikx

Al jarenlang streef ik naar een meer evenwichtige, faire manier van werken in bedrijven en organisaties. Een manier waarbij iedereen gezien en gewaardeerd wordt – niet alleen of hoofdzakelijk de top – en waarbij maximaal gebruik wordt gemaakt van ieders talenten en kwaliteiten. Daar profiteren, daar ben ik van overtuigd, zowel de organisatie als de medewerkers van. Ik haalde mijn inspiratie uit theorieën als Appreciative Inquiry, Teal (Reinventing Organizations) en recentelijk het boek The Web of Meaning van Jeremy Web.

En nu heb ik mij gestort op de luchtvaart als inspiratiebron.

De luchtvaart? De sector die vooral bekend staat om zijn geluidsoverlast en milieuvervuiling? En met enige regelmaat om zijn vliegrampen? Om de rolbevestigende plaatjes van stoere, macht uitstralende piloten (vrijwel altijd mannen) en charmante, gedienstige stewardessen (bijna altijd vrouwen)?

Ja, die luchtvaart.

Ik heb ontdekt dat er achter dit imago een sector schuilgaat die al decennialang op een heel serieuze en consequente manier werkt aan openheid, aan het verkleinen van de interne machtsafstand, aan het horen en zien van iedereen en het leren van – ieders – fouten. Ze noemen het: just culture. Past goed bij fair leadership, nietwaar? (zie ook: www.fairleadership.nl) Een van de meest in het oog springende kenmerken van de just culture is dat menselijke fouten niet bestraft worden (binnen bepaalde grenzen). Een ander kenmerk is dat bij het onderzoeken van een fout altijd verder gekeken wordt dan alleen de individuele medewerker. Ook het management en andere afdelingen worden onder de loep genomen. Omdat dat beter werkt!

Hoe ik dat ontdekt heb?

Dat is een bijzonder verhaal. Mijn zus heeft al jarenlang een trainingsbureau voor de luchtvaart. Als wij het over werk hadden, ging het meestal over de bedrijfsvoering van haar bureau, niet zozeer over de inhoud van de trainingen. Tot zij op een dag laaiend enthousiast terugkwam van een train-the-trainer opleiding in Denemarken. Uit haar verhalen maakte ik op dat deze training grote overeenkomsten had met de benadering die ik mijzelf in de loop der jaren heb eigengemaakt. Met als belangrijk verschil dat in de luchtvaart voor elke theorie en elke methode in de praktijk bewijs wordt verzameld, door het verplicht melden van alle (bijna-) fouten en door de zwarte dozen en onderzoeken na elk ongeval. Dat is wat je noemt evidence based!

Mooi. Maar wat kun jij ermee?

De Crew Resource Management-trainingen hebben tot doel luchtvaartpersoneel (van hoog tot laag) bewust te maken van aspecten die van belang zijn voor een goede samenwerking en inzichten aan te reiken over hoe zij hun eigen rol hierin kunnen versterken. Om daarmee de veiligheid te vergroten. Dit soort kennis en inzichten is ook voor niet-luchtvaartbedrijven van grote waarde. Een organisatie waarin optimaal wordt samengewerkt, fouten openlijk en constructief worden besproken en ieders kwaliteiten maximaal worden gezien en benut, is een belangrijke sleutel tot succes. Voor ieder bedrijf en iedere organisatie.

Een belevenis op zich

Wij – mijn zus en ik, vandaar Hendrikx & Hendrikx – verzorgen workshops en trainingen waarin we deze kennis en inzichten overdragen aan niet-luchtvaartbedrijven. Met een vertaling op maat naar de praktijk van onze opdrachtgever. Dat doen we op een top-locatie: in de state-of-the-art trainingsfaciliteiten van Sky Professionals op de luchthaven Eindhoven, met uitzicht op de landingsbaan. Alleen een bezoek is al een belevenis op zich. Wij nemen jou en je (management-) team mee naar de luchtvaartwereld en wijden je in in de intelligente uitgangspunten, inzichten, strategieën en methoden die daar ontwikkeld zijn. In een één- of tweedaagse workshop, of in een langere training.

Wil je meer weten? Kijk dan op www.hendrikxenhendrikx.nl of bel: 040-3098110